/ ČLANCI / Opasnosti i rizici vezani uz manualno rukovanje teretima na radnom mestu

Opasnosti i rizici vezani uz manualno rukovanje teretima na radnom mestu

Andrijana Tomic on 19/05/2017 - 8:37 am in ČLANCI
5 (100%) 1 vote

Što je manualno rukovanje teretima?

Manualno rukovanje teretima (MRT) je bilo koja od sledećih aktivnosti koju obavljaju jedan ili više radnika: dizanje, držanje, spuštanje, guranje, povlačenje, nošenje ili pomicanje tereta

(1). Teret može biti živa stvar (osoba ili životinja) ili neživa (predmet). Usprkos nedavnom smanjenju, stopa radnika u EU-25 koji nose ili pomiču teške terete je još uvijek visoka (34,5 %), dok u EU-10 ona dostiže 38 %

(2). Kako MRT može štetiti zdravlju radnika? Manualno rukovanje teretima može uzrokovati:  kumulativne poremećaje zbog postepenog i kumulativnog pogoršanja mišićnog i skeletnog sastava zbog neprekidne delatnosti dizanja/rukovanja, npr. bol u donjem delu leđa; akutnu traumu kao što su posekotine ili frakture zbog nesreća. Bol u leđima značajna je medicinska indikacija vezana uz rad (23,8 %) u EU, s tim da je u novim državama članicama broj radnika pogođen ovim stanjem značajno veći (38,9 %).
Zbog čega je MRT opasan? Postoji nekoliko faktora rizika koji čine MRT opasnim i time povećavaju mogućnost ozlede. Posebno kod ozleda leđa, ti su faktori vezani uz četiri aspekta MRT-a.

Teret

Rizik ozlede leđa povećava se ako je teret:

  • pretežak; ne postoji tačna granica težine koja označava crtu sigurnosti, no podizanje težine od 20–25 kg preteško je za većinu ljudi;
  • prevelik: ako je teret velik, ne mogu se primeniti temeljna pravila podizanja i nošenja, to jest da se teret drži što je moguće bliže telu; na taj način, mišići se brže umaraju;
  •  težak za hvatanje: ovo može rezultirati time da predmet ispadne ili klizne iz ruku i uzrokuje nezgodu; tereti s oštrim rubovima ili opasnim materijalima mogu povrediti radnike;
  • neizbalansiran ili nestabilan: ovo dovodi do neravnomernog opterećenja mišića i do umora budući da je težište predmeta daleko od sredine tela radnika;
  • na mestima koja se mogu teško dohvatiti: hvatanje s ispruženim rukama ili savijanje ili iskrivljenje trupa zahteva veću mišićnu snagu;
  • oblika ili veličine koji zaklanjaju pogled radnika, čime se povećava opasnost od klizanja, posrtanja, padanja ili sudaranja.

Procena rizika

Poslodavci moraju proceniti zdravstvene i sigurnosne rizike s kojima su njihovi zaposleni suočeni.  Procena rizika može se sprovesti sledeći nekoliko jednostavnih koraka.

  •  istražite opasnosti koje mogu uzrokovati nezgode, povrede  ili oboljenja
  • ocenite ko bi mogao biti ugrožen i kako bi do ozlede moglo doći, ocenite jesu li postojeće mere opreza adekvatne ili ih treba pojačati
  • pratite rizike i nadzirite preventivne mere.

Preventivne mere

Nezgode i oboljenja mogu se sprečiti ako se eliminišu  ili barem smanje rizici MRT-a. Poželjno je koristiti sledeću hijerarhiju preventivnih mera:

  • eliminacija – razmotrite može li se MRT izbeći, na primer korištenjem opreme za mehaničko  rukovanje teretima kao što su pokretne trake
  • tehničke mere – ako se MRT ne može izbeći, razmotrite upotrebu pomagala kao što su dizala, kolica i uređaji za dizanje uz pomoć vakuuma
  • organizacijske mere kao što je rotacija na poslu i uvođenje dovoljno dugih odmora – valja razmotriti jedino ako eliminacija ili smanjenje rizika MRT-a nisu mogući

pružiti informacije o rizicima i negativnim učincima po zdravlje MRT-a, te osposobljavanje u svezi s korištenjem opreme i ispravnim tehnikama rukovanja. Rehabilitacija i reintegracija radnika s mišićno skeletnim poremećajima (MSP) natrag na posao mora biti integralni  deo politike MSP-a na radnom mestu; to će doprineti zdravlju i dobrobiti radnika te sprečiti smanjenje produktivnosti. U rešavanju pitanja opasnosti na radnom mestu ključno je sudelovanje radnika i njihovih predstavnika.

Ispravne tehnike rukovanja

Dizanje

Pre dizanja tereta, morate planirati i pripremiti se za zadatak. Proverite sledeće:

  • poznavati mesta kretanja
  • da je polje kroz koje se krećete slobodno od prepreka
  • da imate čvrsti zahvat tereta
  • da vaše ruke, teret i eventualne ručke nisu klizave
  • ako podižete zajedno s nekim, da oboje znate šta radite prie nego što počnete.

Kod dizanja tereta valja koristiti sledeće tehnike:

stavite stopala oko tereta, a telo preko istog (ako to nije moguće, držite svoje telo što je bliže moguće teretu)

  • pri podizanju koristite mišiće nogu
  •  izravnajte leđa
  • privucite teret što je moguće bliže telu
  • podignite i nosite teret s rukama pravo ispruženim prema dole.

Guranje i povlačenje

Važno je da:

  • guranje i povlačenje radite koristeći težinu samog tela ; nagnite se napred kod guranja, a natrag kod povlačenja
  • imajte dovoljno čvrsto uporište na podu kako biste se mogli nagnuti napred/natrag
  • izbegavate savijanje i iskrivljenje svojih leđa
  • uređaji s kojima se manipulira imaju ručke/rukohvate tako da možete koristiti svoje ruke za primenu sile; visina ručki treba biti između ramena i kuka tako da možete gurati/povlačiti u dobrom, prirodnom položaju
  •  da su uređaji s kojima se manipuliše  dobro održavani tako da  imaju odgovarajuću veličinu i da se lako okreću
  • da su podovi tvrdi, ravni i čisti.

 

Izvor: Evropska agencija za bezbednost i zdravlje na radu

0 POST COMMENT
Rate this article
5 (100%) 1 vote

Send Us A Message Here

Your email address will not be published. Required fields are marked *